sobota, 29 grudnia 2012

Wielki TOI TOI czyli wieżowiec Millenium Plaza

Gdy się stoi w okolicy Placu Zawiszy, ciężko nie zauważyć odróżniającego się nieco od otoczenia 112-metrowego wieżowca Millenium Plaza. 



Raczej nie lubiany przez warszawiaków. Jego forma ma się nijak do otoczenia i zwie się go pieszczotliwie wielkim TOI TOIEM albo kabiną prysznicową.

Nazwa TOI TOI, co się okazuje, nawiązuje nie tylko do wyglądu budynku, ale też historii jego powstania.

Wieżowiec powstał w 1999 roku i najpierw zwał się Reform Plaza.Wykonany został przez turecką firmę budowlaną Reform, a szefem tej firmy był architekt Vahap Toy.

Można powiedzieć, że Toy.. miał rozmach. Przede wszystkim znany jest jego plan stworzenia ,,Las Vegas w Białej Podlaskiej". Projekt obejmował lotnisko, kasyna, centra handlowe w Białej i w innych miastach. W Warszawie właśnie na rozgrzewkę wybudowano Blue City i Reform Plaza. 

Co prawda nie bardzo wiadomo, skąd dokładnie Vahap czerpał środki na takie projekty, ale naprawdę miało być pięknie, szybko i gładko.

Projekt został poparty przez Leszka Millera i w ogóle.

Ale Vahap w roku 2003 nie dostaje przedłużenia wizy i musi wracać do Turcji.

Vahap wyjechał...
A Toy stoi...

-
http://wiezowce.waw.pl/millennium.php
http://pl.wikipedia.org/wiki/Vahap_Toy
http://info.wyborcza.pl/temat/wyborcza/vahap+toy


1 komentarz:

  1. Mnie akurat podoba się ten wieżowiec. Nie mam nic przeciwko niemu. W ogóle podobają mi się te nowe drapacze chmur, które teraz budują. Widać, że ze smakiem i pomysłem są wkomponowywane w architekturę Warszawy. Aczkolwiek nie podoba mi ten pęd stawiania ich wszędzie i na siłę.

    OdpowiedzUsuń