czwartek, 18 listopada 2010

Pomnik Powstania Warszawskiego

ładny, nie powiem.

"powstania" się zowie,

nie bądźmy lecz pewni

bo Ruscy haniebni

Od Przeniesienie Niećki Nidziańskiej do Warszawy album

A tak.

Nigdy nie można być pewnym nieczego. Byłam raz pewna, że istnieje takie państwo Rzym. Nieważne. Nie wiem, czy może ktoś był pewny, że nie ma żadnej tajemnicy związenej z pomnikiem powstania. Rzeczę mu jednak - jest. 

Jest to wielka tajemnica. Nie od dziś definicją tajemnicy jest brak występowania danej informacji w internecie. I przysięgam! Biorę sobie wikipedię, daję nań w celu: przygotować do jednego z moich licznych wystąpień na kursie. Daję tamże, daję, a tu widzę, że cosik nudny ten pomnik, a szkoda, bo ładny. Nauczyłam się pięknie, że:

- stoi na Placu Krasińskich

- jest z 1989

- przedstawia wybiegających powstańców

nawet autorów nie ma na wiki, DaszTyWiarę? (Wincenty Kućma i Jacek Budyn) Ale nie o tym.


Bo.. jakie było moje zdziwienie!! Po kolei.. ucieszona, że nie ma dużo do nauki ruszyłam na: zajęcia, randkę, korki, zajęcia, korki, randkę, korki, zajęcia, randkę, korki, zajęcia, randkę.. potem zrobiłam urodziny, a to nie przelewki i obudziwszy się rano, myślę: a zerknę. I na jednym blogu pisze pan: "Od pewnego czasu kiedy przejeżdzam obok pomnika Powstania Warszawskiego czuję się podle. Dla mnie to pomnik hańby narodowej." O CO CI CHODZI?? (panu)

Boze, Boze, i szukam szukam.. nie ma, nic nie ma, o co chodzi!!!

I MAM!! ARTYKUŁ! 

http://www.ipn.gov.pl/download.php?s=1&id=18565

a w nim wszystko! Cała tajemnica, której nie raczyła zgłębić wikipedia. Okazuje się, że pomnik powstał o wiele za późno, bo chęć utworzenia go pojawiła się zaraz po wojnie. Ale pozwolono nam tylko na Nike (czyli Pomnik Bohaterów Warszawy), nam nie wystarczyło. Powstanie ma być osobiście uhonorowane.

Dopiero się wzięto w 1983...

Wszystko cacy, był i konkurs, wygrał go i jeden młodzień, imieniem Piotr Rzeczkowski. Stworzył on .. PROYECTAZO!! (hispanizacja stylu). Dwie ściany oddalone od siebie 63 metry (tyle dni trwało powstanie), do sciany z obu stron wbiegają raczej statyczni obywatele, po czym wybiegają już jako waleczni żołnierze gotowi zginąć, co by tylko wolności bronić. Podobno o to chodziło w powstaniu.



I wtedy wkraczają do akcji nasi czerwoni przyjaciele. Ich wtedejszym kaprysem stało się  nazwanie pomnika nie "pomnikiem powstania", ale "bohaterów powstania". Niby nic, a tak to się zaczęło. Autor sam oburzył się i zrezygnował z głównej nagrody, czyli honoru postawienia na Placu Krasińskich pomnika jego autorstwa. Rzekł on:


Niniejszym oświadczam, że brałem udział w konkursie na Pomnik Powstania Warszawskiego 1944 roku. Jury uznało mój projekt jako nadający się do realizacji. Jako autor nie zgadzam się na inną nazwę Pomnika.

a tu jeszcze lepiej:

Jako artysta już się sprawdziłem, ale jako Polak dopiero teraz mam szansę

Bez łaski, pomyśleli i rachu trach rozpisali nowy konkurs. Błagali go o zrobienie innego projektu, mieli mu nawet zapłacić 100 tys złotych, lecz on.. : NIE!!!

Zgłoszono AŻ 3 projekty. Wygrał ten, który podziwiamy dziś na tle Sądu Najwyższego. Nie jest on brzydki przecież, nikt z codziennych zjadaczy chleba tak nie powie (chyba ze pan z bloga2). Ale osoby WAŻNE skrytykowały pomnik tenże nie raz nie dwa, ni trzy ni pięć raza. Że nie oddaje ISTOTY!!

Data odsłonięcia: 1989

Powstania czy bohaterów powstania: ja mówię Powstania, wikipedia mówi Powstania.. fejsbuk mówi Powstania.. gdzieś czasem jest, że bohaterów. Więc chyba jednak Powstania

dziękuje bardzo, Martyna Mucha 2c

·       

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz